advertise
  • info
  • info اصفهان، خیابان مرداویج، خیابان فارابی شمالی، کوچه ۲۳، پلاک ۳۴، زنگ ۳

نازک کاری ساختمان چیست و چگونه انجام می شود

تداوم تجارت زینو

نازک کاری ساختمان چیست

اجرای یک ساختمان شامل مراحل مختلفی می باشد که از آن جمله می توان به سفت کاری و نازک کاری اشاره کرد. در هنگام احداث بنای اصلی ساختمان در حقیقت این سفت کاری است که انجام می پذیرد. نازک کاری ساختمان از مراحل بعدی و مربوط به ظاهر ساختمان است. در حقیقت نازککاری در رابطه با تزیینات ساختمان می باشد. در گذشته مفهومی به اسم نازک کاری ساختمان معنی نداشت. بنابراین در آن زمان کسی نمی دانست که نازک کاری ساختمان چیست و چگونه انجام می شود. بعدها با پیشرفت ساختمان سازی اهمیت نازک کاری نیز آشکار گشت و استاد بناها انجام نازک کاری ساختمان را بر عهده گرفتند. در همین راستا سبک های مختلفی از تزیینات به وجود آمد، به شکلی که مردم مشتاقانه نازک کاری به انگلیسی را جست و جو می کردند. برخی افراد که هنوز به خوبی با این امر آشنا نشده بودند، می پرسیدند نازک کاری ساختمان چیست یا برخی که آگاه تر بودند و اهمیت نازک کاری ساختمان را درک کرده بودند، پرسش دیگری با عنوان نازک کاری ساختمان چگونه انجام می شود را در ذهن داشتند. در این بین مجریان نازک کاری تلاش خود را می کردند اهمیت نازک کاری را شرح دهند و برای این پرسش که نازک کاری ساختمان چه مراحلی دارد، پاسخی شایسته عرضه نمایند. امروزه با این که سال ها از پیدایش نازک کاری می گذرد، هستند افرادی که بر اهمیت نازک کاری ساختمان واقف نباشند. بعضی از افراد نیز اظهار داشتند که هنوز دقیقا نمی دانند نازک کاری ساختمان چیست و چگونه انجام می شود. به همین خاطر تیم نویسندگی تداوم تجارت زینو تصمیم گرفت تا این مقاله را تهیه ببیند و به طور کامل به این پرسش که نازک کاری ساختمان چیست پاسخ دهد. علاوه بر این قرار است به بررسی این که نازک کاری ساختمان چگونه انجام می شود نیز بپردازیم و شرح دهیم که نازک کاری ساختمان چه مراحلی دارد. اگر شما نیز مشتاق این هستید که اطلاعات خود را در زمینه نازککاری تا حدی افزایش دهید که قادر باشید انجام نازک کاری ساختمان را برای دیگران توضیح دهید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. اگر کسی را سراغ دارید که او نیز مشتاق است بداند نازک کاری چگونه انجام می شود، می توانید این مقاله را به ایشان معرفی نمایید.

تداوم تجارت زینو

تداوم تجارت زینو

بی شک خواندن مقاله ای در رابطه با نازک کاری ساختمان می تواند برای بسیاری از افراد جالب توجه باشد. وب سایت زینو نیز تمام تلاش خود را داشته تا این مطالب را به شکلی ساده و قابل فهم برای همه ارائه نماید. اما نازک کاری ساختمان چیست. پوشش نهایی که بر روی ساختار زیرین ساختمان قرار می ‌گیرد و روکشی که در داخل ساختمان برابر چشم بیننده قرار می‌ گیرد، نازک کاری خوانده می‌ شود. مصالح نازککاری آخرین مصالحی هستند که کف ها، دیوارها و سقف‌ها را پوشش می ‌دهد. نازک کاری ساختمان شامل مراحلی است که پس از سفت کاری ساختمان یعنی احداث بنا، ستون ها و غیره انجام می شود و شامل پوشش ظاهری ساختمان می شود. در کل به کلیه عملیات هایی نظیر کاشی کاری ، نقاشی دیوارها و سقف ساختمان، برق کاری کلید و پریزها ، نصب تاسیسات از قبیل لوله ها و شوفاژ ساختمان و در نهایت نصب درب و پنجره ها طبق خواسته مشتری انجام نازک کاری ساختمان می گویند. بیان تفاوت سفت کاری و نازک کاری می تواند برای فهم مطلب مفید واقع شود.‌ احداث ساختمان کلا شامل دو قسمت سفت کاری و نازک کاری است. سفت کاری شامل عملیات پی کنی، ریختن بتن فونداسیون، کرسی چینی، تیر و ستون، بادبند، دیوار برشی، دیوارچینی و سقف است. عملیات سفت کاری مربوط به احداث بنای اصلی ساختمان و عملیات نازک کاری مربوط به تزئینات ساختمان می باشد. نازککاری شامل تمامی عملیات اجرایی به جز سفت کاری بوده و شامل اندودکاری، عایق کاری، سنگ کاری، کاشی کاری، نقاشی، برقکاری، تاسیسات، نصب در و پنجره است. مراحل نازک کاری شامل دیوار سازی یا همان دیوار چینی ساختمان، شمشه یا همان چوب چارترش گیری دیوارها، گچ و خاک دیوارها، سفید کاری دیوارها، کشته کشی دیوارها، سنگ قرنیز دور دیوار، کف سازی نهایی، آب بندی یا همان عایق بندی دیوارها و سرویس ها، فرش کف ساختمان که به معنی پهن کردن ملات در کف ساختمان می باشد، کاشی کاری دیوارهای ساختمان، عملیات سقف و انواع سقف ساختمان یعنی گچ کاری یا سقف کاذب، نمای ساختمان، عایق کاری ثانویه و در نهایت مراحل تمیز کاری می باشد.


حال به شرح مرحله ی دیوار سازی یا دیوار چینی ساختمان می پردازیم. دیواری که از آجر یا با سنگ آمیخته یا با مصالح دیگر با ملات سیمان یا ماسه آهک یا ملات باتارد چیده شده است. نمای دیوار یا همان بارو را می ‌توان از ابتدا با نما سازی بیرونی پیوسته ساخته و به تدریج بالا برد به طوری که هر ردیف آجر چینی قسمت جلوی کار آجر تراشیده گذارده و پشت آن را از آجر فشاری یا سایر مصالح می‌ چینند.‌ ضخامت و مقاومت هر دیوار یا بارو ارتباط مستقیم به نوع کاربری آن دارد. از انواع آجر های مورد استفاده می توان به بلوک‌ های سوراخ‌ دار سفالی اشاره کرد که به علت وزن سبک نسبت آجر فشاری و عایق حرارتی نسبتا ضعیف آن ، امروزه کاربرد فراوانی دارد. استفاده از آجرهای سوراخ دار سفالی در دیوارهای باربر می تواند خطرناک باشد. چرا که این نوع آجر ترد و شکننده است. شمشه گیری دیوارها مرحله ی بعدی در نازک کاری ساختمان است. پس از دیوار یا همان بارو چینی با توجه اینکه دیوارهای خالی را به صورت سفالی یعنی آجر چینی بدون شمشه ملات، می ‌چینند، دقت این گونه حصار چینی از لحاظ شاقول بودن و تراز بودن بسیار مهم است. به وسیله شمشه گیری ، دیوار را همسطح قرار می ‌دهند.‌ بدین صورت که نخست با چشم بلندترین نقطه دیوار را تعیین می ‌کنند که این کار در سطح نما انجام می شود و سپس با گچ و ماله نقطه صافی را در آن محل ایجاد می کنند و پس از آن ، این نقطه را با شاقول به زیر منتقل کرده و سطح کوچکی را نیز با گچ و خاک زیر دیوار یا بارو ایجاد می کنند. سپس در گوشه دیگر دیوار یا حصار نقطه ای را انتخاب می کنند و دوباره با گچ وخاک نقطه صاف و مسطحی را در آن‌ ایجاد ‌‌می کنند. همانطور که در مراحل نازک کاری ذکر کردیم نوبت به گچ و خاک دیوارها رسیده است. در این مرحله به خاک رس الک شده نیاز هست که باید ابتدا خاک رس را الک کرده و با گچ به نسبت معین مخلوط کنید. نسبت این آمیخته در اصطلاح بنائی به قدرت گچ و یا زودگیری آن وابستگی دارد که بسته به نوع گچ هست. هر قدر گچ زودگیرتر باشد به خاک رس بیشتری احتیاج هست. در اکثر موارد معمولا به نسبت تقریبی پنجاه درصد خاک و پنجاه درصد گچ اکتفا می کنند. علت مصرف خاک در گچ و خاک این است که هم ملات ارزان تر تمام می ‌شود و هم ملات دیرگیرتری بدست می ‌دهد.

تداوم تجارت زینو

تداوم تجارت زینو

سفید کاری دیوارها مرحله ی بعدی است. بعد از اتمام مرحله گچ و خاک و خشک شدن آن اقدام به سفید کاری می‌ کنند‌. سفید کاری دیوار ها با استفاده از گچ سفید انجام می شود. به دلیل زود گیر بودن گچ نمی ‌توان سطح آن را صیقل یا همان صاف نمود‌. به همین دلیل پس از مرحله سفید کاری و قبل از آنکه ملات گچ خشک شود، روی آن را یک ورقه کشته به ضخامت چند دهم میلی متر می ‌کشند و با ماله خوب پرداخت یا به عبارتی صاف می ‌کنند تا سطحی کاملا صاف و حاضر نقاشی با رنگ به دست آید. کشته ملات گچی است که دیگر سخت نمی ‌شود‌ و آن را بدین طریق تهیه می ‌نمایند که نخست پودر گچ را از الک بسیار ریزی گذرانیده و آن وقت آن‌ را همانند تعبیه ملات گچ معمولی توی آب می‌ پاشند و به وسیله هم زدن ملات از سفت شدن آن جلوگیری می کنند. عمل هم زدن را‌ تا حدود پانزده دقیقه پیوسته ادامه می دهیم تا گچ حداکثر زیاد شدن حجم خود را بدست آورد. این ملات کاملا یکنواخت بوده و هرگز سخت نمی شود، بلکه در اثر تبخیر سطحی آب داخل آن خشک می ‌شود. گچ ساختمانی به رنگ سفید بوده و به دلیل سطح صاف ، روی آن را می ‌توان نقاشی کرد. پس از این مرحله این امکان فراهم می شود تا عملیات گچ بری انجام شود که همان ایجاد اشکال زیبا مانند گل و نقوش برجسته روی سقف است. با توجه به این که گچ در مقابل رطوبت مقا‌وم نبو‌ده و به سرعت فاسد می ‌شود، برای جلوگیری از رسیدن رطوبت به دیوار‌ گچ برای اینکه شستشو کف ساختمان ، آسیبی به گچ دیوارها نرساند، دور تا دور دیوارها را به ارتفاع ده تا پانزده سانتی متر را یک سنگ پلاک کار می ‌گذارند، که به آن اصطلاحا قرنیز می ‌گویند. از سنگی از جنس های تراورتن ، مرمر یا غیره کار می کنند که به آن عملیات قرنیز زدن دور دیوار گفته می شود. حال نوبت به کف سازی نهایی رسیده است. نوسازی در آن قسمت از ساختمان اجرا می ‌شود که سطح مفید سالن‌ ها و اتاق ‌ها و سرویس‌ ها و انبارها و غیره را تشکیل می ‌دهد. با توجه به محل، استفاده از کف سازی انواع مختلفی دارد. مخصوصا برای‌ کف سازی واحدهای مسکونی، انواع مصالح لوکس و تزئینی‌ از قبیل انواع ‌موزاییک یا سنگ و ‌کاشی‌های لعابی و‌انواع پارکت و یا کفپوش‌ های دیگر موجود است.


کف سازی به نصب سازه های مختلف از قبیل سرامیک و موزائیک و غیره روی کف سالن ها و سایر بخش های ساختمان می گویند. آب بندی یا عایق بندی اولیه سرویس ها مرحله ی بعدی نازککاری می باشد. این مرحله به منزله عایق بندی قسمت های مختلف کف سالن ها و غیره در قسمت هایی نظیر کف شور انجام می شود. فرش کف ساختمان یا همان پهن کردن ملات در کف ساختمان نیز یک از مراحل نازک کاری است. برای عمل فرش کف ابتدا در گوشه ‌های هر قسمت یک قطعه سنگ ساییه شده یا موزاییک یک اندازه به طوری که تراز روی چهار نقطه باشد قرار می ‌دهند. سپس ریسمانی نازک و محکم به اضلاع بسته و خط گونیا نود درجه را به گوشه‌ های انتقال می ‌دهند. بعد ملات را کف آن پهن می ‌کنند و کف را فرش می ‌نمایند. البته ریسمان ‌ها را به ترتیب جا به ‌جا می‌ کنند. چنانچه کف دارای شیب باشد یعنی اگر در کف سرویس کف شور کار گذاشته باشد محل سرویس را باید با کفپوش‌ هایی که ابعاد آن کوچکتر باشد فرش نمائیم. این ابعاد بستگی به بزرگی و کوچکی سرویس دارد. زیرا با قطعات بزرگ ‌نمی ‌توان شیب ‌های لازم را در مکان‌ های کوچک اجرا نمود. ولی چنانچه کف سرویس دارای شیب نباشد می ‌‌توان برای فرش آن از هر اندازه کف پوش استفاده نمود. مانند سرامیک، موزائیک، سنگ و کاشی‌ های مخصوص کف. و به اصطلاح دیگر به پهن کردن ملات با ضخامت معین در کف سالن ها گفته می شود. بدین منظور در چهار نقطه سالن یا اتاق چند نقطه مرجع قرار داده و با ریسمان یا نخ بنایی به هم متصل می کنند، سپس ملات را پهن می کنند. نحوه اجرای خط گونیا بدین شکل است که ابتدا از گوشه ‌ها دو ریسمان عمود بر هم بسته و شصت سانتی متر به یک طرف نشان گذارده ضلع هم‌ جوار هشتاد سانتی متر علامت گذاری کرده و در این حالت خط ارتباط بین این دو باید صد سانتی متر کامل باشد که در مغایرت ریسمان را جابجا کرده تا نقطه صد سانتی متری تکمیل شود که در این صورت زاویه نود درجه درست است. برای نصب کاشی روی دیوارها ابتدا زیر کاشی را در کف به وسیله گچ یا ماسه تراز می ‌نمایند و بعد کاشی را به حال تراز و شاقول نصب نموده و موقتا با قطعه‌ای از گل رس تازه تعادل آن را حفظ می ‌نمایند. بعد دوغ آب پر از سیمانی با ماسه نرم ساخته و آهسته آهسته پشت آن را در دو یا سه مرحله پر می ‌نمایند. پس از خشک شدن کامل کاشی ها به دیوار، آن ها را با سیمان سفید بندکشی می کنند. همانطور که در پاسخ به نازک کاری ساختمان چه مراحلی دارد گفتیم، عملیات سقف و انواع سقف ساختمان یعنی گچ کاری یا سقف کاذب یکی از این مراحل می باشد. در این مرحله بسته به نیاز و کاربری ساختمان از انواع عملیات سقف ساختمان نظیر گچ بری، سقف کاذب یا مواردی از این دست استفاده می شود. نمای ساختمان ظاهر بیرونی ساختمان است و از اهمیت خاصی برخوردار است. نما های متفاوتی وجود دارد از جمله آجرنما، سرامیک و غیره. نمای ساختمان باید با سطح زیر اتصال کافی داشته باشد تا هنگام بروز زلزله خطر جدا شدن و فرو ریختن آن وجود نداشته باشد‌. نما باید قابلیت تحمل شرایط اقلیمی خاص هر منطقه را داشته باشد. مثلا در مقابل بارندگی مقاومت خوبی داشته باشد یا در مقابل آفتاب شدید حالت خود را از دست ندهد. از به کار بردن قطعات سنگین در نما پرهیز شود. عایق کاری ثانویه شامل قیر گونی کردن قسمت هایی نظیر دیوارهای بیرونی یا پشت بام ساختمان می باشد. هنگام اجرای عایقکاری با قیر و گونی قیر اندود انجام می ‌شود باید مواردی که در ادامه می آید، رعایت شود. عایقکاری به هنگام بارندگی مجاز نیست. عایقکاری بر روی سطوح مرطوب مجاز نیست. عایقکاری جامد را تا هنگامی که گرم و روانند باید مصرف کرد. دمای قیر های مورد مصرف نباید بیش از صد و هفتاد و هفت درجه سلسیوس باشد. راه رفتن روی سطوح عایقکاری شده باید با احتیاط و با استفاده از کفش ‌های بدون میخ انجام شود. مصرف میخ برای محکم کردن لایه‌ های عایقکاری مجاز نیست. لایه ‌های عایق باید از هر طرف ده سانتی متر همپوشانی داشته و به قیر مناسب کاملا به هم چسبانده شوند. در همپوشانی لایه‌ ها باید لایه‌ های رویی در سمتی قرار گیرند که مطابق شیب بندی انجام شده آب از روی آن ها به سمت لایه ریزی سرازیر شود. هنگامی که عایقکاری در بیش از یک لایه انجام می ‌شود‌، لایه ‌های متوالی عایق باید عمود بر هم قرار گیرند. سطوح عایقکاری شده باید پس از تکمیل لایه محافظی پوشانده شوند. عایقکاری با عایق‌ های رطوبتی آماده‌، مطابق روش ‌های توصیه شده توسط سازندگان انجام شود‌. ایجاد زیر سازی مناسب برای انجام عایقکاری ضروری است‌. در نهایت نوبت به تمیز کاری می رسد. این مرحله شامل تمیز کاری و تحویل پروژه به مشتری می باشد. نازک‌ کاری ساختمان به عنوان سومین و آخرین مرحله از روند ساخت بنا، بعد از مراحل سفت ‌کاری و جانمایی تاسیسات انجام می ‌شود. این اقدام که ساختمان را به شرایط ایده‌ آل برای بهره‌ برداری نزدیک می ‌سازد شامل تمهیداتی در جهت عایق ‌سازی در برابر گرما و رطوبت، اندودکاری سطوح، زیبا سازی بخش‌ های مختلف سازه است. طبیعتا بهره ‌گیری از مصالح مرغوب و نیروی کار متخصص در هر بخش، می ‌تواند مقاومت، دوام و کیفیت ظاهری بالایی برای قسمت‌ های مختلف ساختمان در پی داشته باشد. در قسمت بعدی از سایت تداوم تجارت زینو به بررسی مراحل نازک ‌کاری ساختمان و اهمیت استفاده از مصالح نوین برای انجام آن خواهیم پرداخت.


تداوم تجارت زینو
تداوم تجارت زینو

نازک کاری ساختمان چگونه انجام می شود

تعریف نازک کاری ساختمان را می توان بدین شکل بیان داشت که نازک‌کاری به کلیه عملیاتی گفته می ‌شود که یک ساختمان را برای بهره‌ برداری توسط ساکنان آماده می ‌کند و معمولا از مراحل اولیه که همان اجرای اسکلت سازه است زمان بیشتری را به خود اختصاص می ‌دهد. به طور کلی می ‌توان کلیه اجزای ساختمانی که در پایان کار در معرض چشم بیننده قرار می‌ گیرند، در دایره اقدامات مربوط به نازک ‌کاری به حساب آورد. در این قسمت با مجموعه کارهایی همچون شمشه ‌کشی دیوار، اندودکاری، سفیدکاری، عایق‌ کاری ساختمان، نصب کاشی و سرامیک، نقاشی و اجرای نما سروکار داریم که انجام هر یک به تکنسین‌ های مختلف و مصالح به ‌خصوص نیاز دارد. در واقع نازک‌کاری یک ساختمان به صورت لایه ‌ای انجام شده و از مراحل مختلفی تشکیل می ‌شود که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد. یازده مرحله حیاتی در نازک کاری ساختمان انجام می پذیرد. در ادامه به صورت قدم به قدم به معرفی یازده مرحله و فاز های مختلف عملیات نازک کاری ساختمان پرداخته ایم. مرحله اول شمشه کشی است. پس از دیوارچینی با مصالحی همچون آجر یا بلوک، نوبت به اندودکاری سطوح می ‌رسد. در این مرحله سطح دیوار که دارای پستی‌ و بلندی‌ های گسترده است، طی مراحل کروم‌ بندی و شمشه ‌کشی صاف و یک دست می ‌شود. در ابتدا کروم‌ ها توسط گچ و در فواصل مساوی از یک تا یک و دو دهم متری اجرا می ‌شوند تا به عنوان نقاط مبنا در عمل شمشه ‌گیری مورد استفاده قرار گیرند. سپس فاصله بین کروم‌ ها را با ملات پر کرده و سطح آن را توسط یک شمشه صاف می‌ کنند. شمشه کشی از مراحل مهم نازک کاری می باشد. مرحله دوم اندودکاری گچ و خاک است. در مرحله اندودکاری دیوارها، تنها سفید بودن لایه نهایی کفایت می ‌کند و جهت صرفه‌جویی در هزینه از مخلوط گچ و خاک در لایه‌ های زیرین استفاده می ‌کنند. افزودن خاک به گچ سبب دیرگیرتر شدن آن می ‌گردد و در نتیجه فرصت کافی وجود دارد تا سطح بیشتری با این ملات پوشش داده شود. برای ساخت این ملات از نسبت برابر خاک رس و گچ خالص به همراه آب استفاده می ‌شود. مرحله سوم در نازک کاری ساختمان سفید کاری است. سفید کاری دیوار با ملات حاصل از ترکیب گچ خالص با آب انجام می ‌شود. به دلیل زودگیر بودن گچ بلافاصله پس از ساختن ملات باید آن را روی دیوار اجرا کرد.


در پایان با یک ماله سطح دیوار صاف می ‌گردد. مرحله چهارم کشته‌ کشی دیوار است. برای ساخت ملات کشته، گچ با دانه ‌بندی بسیار ریز را با آب مخلوط کرده و تا پانزده دقیقه آن را هم می ‌زنند. با این کار ملات دیرتر سخت می ‌شود و در این فاصله می ‌توان از آن برای گچ ‌بری‌ها و همچنین صاف کردن بهتر سطوح استفاده نمود. در این مرحله قبل از این که گچ خشک شود، لایه نازکی از ملات کشته را روی آن اجرا کرده و سپس با ماله صاف می ‌کنند. مرحله پنجم نقاشی است. در بخش‌ هایی از ساختمان که نیازی به استفاده از دیوارپوش ‌های رایج ندارند با رنگ ‌آمیزی‌ می‌ توان به نقاشی و زیباسازی دیواره‌ ها پرداخت. مرحله ششم اجرای قرنیز می باشد. قرنیزها را می ‌توان به دو شکل خارج از دیوار یا هم ‌سطح با آن اجرا نمود. مصالحی از جنس چوب، پلاستیک، سنگ، ام‌ دی‌ اف و غیره می‌ توانند به عنوان قرنیز مورد استفاده قرار گیرند. از مزیت ‌های اجرای قرنیز می ‌توان به زیبایی دیوار، عبور اجزای تاسیسات و جلوگیری از سرایت رطوبت به دیوار اشاره کرد. مرحله هفتم کف‌ سازی است. در مرحله کف ‌سازی بسته به کاربری ساختمان و اتاق ‌ها از انواع مصالح پوششی همچون سرامیک، کاشی، سنگ، انواع پارکت و غیره استفاده می‌ شود. کف‌ سازی مرحله مهمی از نازک کاری بنا به حساب می آید. مرحله هشتم عایق‌ کاری است. در بخش ‌هایی از ساختمان مثل آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی که مرتبا در معرض رطوبت قرار دارند، لازم است کف و دیواره‌ ها با روش‌ هایی همچون قیر و گونی کردن و استفاده از متریال آببند، عایق ‌کاری شوند. از دیگر نقاط حساس ساختمان که در مراحل بعدی عایق می ‌شوند می ‌توان به پشت بام و دیوارهای خارجی اشاره کرد. از جدید ترین متریالی که جهت آببندی سطوح در نقاطی همچون پشت ‌بام، سرویس بهداشتی، بالکن ‌ها و به کار می ‌روند می ‌توان به محصولات تداوم تجارت زینو اشاره کرد. این محصولات از مزیت‌ هایی همچون مقاومت بالا در برابر رطوبت، چسبندگی زیاد، انعطاف ‌پذیری مطلوب، خاصیت آنتی ‌باکتریال و همچنین اجرای آسان برخوردار است. برای مشاهده محصولات به قسمت فروشگاه وب سایت زینو مراجعه فرمایید. در بخش نازک کاری ساختمان، استفاده از کف ‌پوش‌ها و دیوارپوش‌ هایی از جنس کاشی و سرامیک در آشپزخانه‌ ها و سرویس بهداشتی رایج است. نصب انواع کاشی و سرامیک با هدف زیباسازی سطوح، شستشوی آسان، جلوگیری از نفوذ رطوبت و دوام بالا انجام می ‌گیرد.

تداوم تجارت زینو

تداوم تجارت زینو

مرحله نهم کاشی‌ کاری می باشد. استحکام، ماندگاری و زیبایی کاشی ‌کاری تا حد زیادی به متریال مورد استفاده برای چسباندن و بندکشی کاشی و سرامیک وابسته است. در گذشته بیشتر از مصالح سنتی همچون ملات سیمان و دوغاب برای این کار استفاده می ‌شد. کاشی‌ کاری نیز جزو مراحل مهم نازک کاری است. از ضعف ‌های اساسی روش‌ های سنتی می ‌توان به مقاومت کم در برابر تغییرات دما، ایجاد ترک‌ های گسترده، عدم انعطاف‌ پذیری کافی، مقاومت کم در برابر نفوذ رطوبت، آسیب ‌پذیری در برابر مواد شوینده و اشاره نمود. به همین سبب امروزه پیشنهاد می ‌شود در کاشی ‌کاری‌ها از محصولات جایگزینی همچون چسب کاشی و پودر بندکشی که متریالی با خواص بهبود یافته هستند، استفاده گردد. بسته به نوع و جنس متریال پوششی می ‌توان از انواع چسب کاشی با خواص مورد نیاز استفاده نمود. برای مثال در نصب کاشی و سرامیک پرسلان، به دلیل جذب آب پایین این محصول، ملات ماسه سیمان نمی ‌تواند تامین ‌کننده چسبندگی و مقاومت کافی باشد و احتمال جداشدگی را افزایش می ‌دهد. چسب کاشی پرسلان تداوم تجارت زینو با خواصی همچون قدرت چسبندگی زیاد، مقاومت بالا در برابر رطوبت، لغزش کاهش ‌یافته، زمان گیرش استاندارد و بهترین گزینه برای اجرای پروژه‌ های نازککاری ساختمان و نوسازی بناها به حساب می‌ آید. از دیگر محصولات شرکت زینو در این زمینه می ‌توان به چسب کاشی دوجزئی، چسب کاشی سوپر استاندارد و چسب کاشی استخری اشاره کرد. امروزه جهت اجرای بندهای یکسان و فاصله ‌گذاری منظم و دقیق بین قطعات کاشی و سرامیک از قطعاتی همچون صلیب کاشی و سرامیک استفاده می ‌شود. سیستم‌ های همترازکننده همچون کلیپس و گوه از دیگر تجهیزاتی هستند که با هدف نصب کاشی‌ها در یک سطح یکسان، کاشی ‌کاری یکدست و منظم، جلوگیری از ایجاد ناخنک، باقی نماندن هوا و نقاط پوک در زیر قطعات به کار می ‌روند. جهت ایجاد اتصالات مقاوم با چسبندگی بالا و خاصیت ضدآب و همچنین زیبایی هر چه بهتر سطوح، پودر بندکشی گزینه مناسب ‌تری نسبت به دوغاب خواهد بود. پس از نصب کاشی‌ ها در فواصل مشخص و برابر از هم، نیاز است درزها با دوغاب سیمان سفید یا ملات حاصل از پودر بندکشی پر شوند. به دلیل ضعف دوغاب سیمان سفید در برابر رطوبت و تغییر رنگ سریع آن که دوام و ظاهر کاشی ‌کاری را تغییر می ‌دهد، استفاده از آن توسط کاشی‌ کاران حرفه ‌ای منسوخ شده است.


مرحله دهم عملیات نازک‌ کاری سقف است. بسته به سلیقه، کاربری و نیازهای هر ساختمان از انواع سقف کاذب، گچ‌ بری‌ها، مصالح چوبی و غیره جهت آماده ‌سازی سطح زیرین سقف‌ های ساختمانی استفاده می ‌شود. این بخش از سقف ‌ها، نقش سازه‌ ای ندارد و صرفا بر اساس معیارهای زیبایی‌ شناسی، جانمایی و دسترسی آسان به تاسیسات و انتخاب می‎ شود. مرحله یازدهم اجرای نما است. نمای ساختمان یک پوسته خارجی است که نقش محافظتی و زیبایی بنا را بر عهده دارد. انتخاب نوع نما با توجه به شرایط اقلیمی، قابلیت یکپارچگی با اجزای سازه‌ ای و سلیقه شخصی مالکان صورت می‌ گیرد. فارغ از این که نما از چه متریالی ساخته شده باشد، عایق‌ بندی آن در برابر رطوبت و درجه حرارت به دوام و افزایش عمر مفید مصالح آن می ‌انجامد. به همین سبب امروزه استفاده از انواع روش ‌های آب ‌بندی ساختمان در مرحله نازک ‌کاری اهمیت خاصی پیدا کرده است. جذب رطوبت توسط نما می ‌تواند آثار مخربی همچون آلودگی، خوردگی، ایجاد کپک و شوره، پوسته پوسته شدن مصالح، تغییر رنگ و غیره را به همراه داشته باشد. استفاده از محصولات آبگریزکننده با ایجاد خاصیت ضد آب و خود تمیزشوندگی در نماهای سنگی، چوبی و آجری تا حد زیادی از این اتفاقات جلوگیری می ‌کند. جهت کاهش نیروی چسبندگی سطحی بین نما و آب، تنها کافی است محصول آبگریزکننده نما دو مرتبه به صورت خیس رو خیس بر روی سطوح اسپری گردد. کاربرد آسان این محصول سبب کاهش زمان و هزینه اجرای پروژه و به تبع افزایش بهره ‌وری در کار خواهد شد. در اغلب پروژ‌ه‌ های ساختمانی، نازک کاری ساختمان درصد بالایی از هزینه و زمان اجرای طرح را به خود اختصاص می ‌دهد. اهمیت نازک کاری ساختمان در آن جا است که در این مرحله پوسته‌ نهایی بنا ایجاد می ‌شود و به طور مستقیم در معرض عوامل مخرب همچون رطوبت، مواد شیمیایی همچون محصولات شوینده، سایش، عوامل جوی، آلودگی‌ها و قرار می ‌گیرد، به کارگیری متریال نوین با خواص اصلاح‌ شده می ‌تواند تا حد زیادی تضمین‌ کننده پایداری، کیفیت و مقاومت اجزای نازک کاری ساختمان در طولانی‌ مدت باشد. شرکت تداوم تجارت زینو مفتخر به تولید بهترین و مرغوب ‌ترین محصولات شیمیایی در صنایع ساختمانی است که با قیمتی معقول در بازار عرضه می ‌شوند. در پایان از شما دعوت می ‌کنیم جهت آشنایی بیشتر با تولیدات این شرکت، از بخش محصولات سایت دیدن فرمایید.

تداوم تجارت زینو
تداوم تجارت زینو

نازک کاری ساختمان چه مراحلی دارد

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم یکی از اصلی ترین بخش‌های طراحی داخلی ساختمان نازک کاری است. در صورتی که نازک کاری را به خوبی انجام ندهید، نمی توانید انتظار داشته باشید طراحی داخلی ساختمان شما مطابق میلتان انجام شود. پس از سفت کاری که در آن از استحکام و مقاومت کلی ساختمان اطمینان حاصل می ‌کنیم، نوبت به نازک کاری می ‌رسد. در واقع به تمامی کارهایی که در راستای محافظت از ساختمان اجرا شده و زیبایی بخشیدن و قابل سکونت شدن آن انجام می ‌شود، نازک کاری می ‌گویند. در ادامه پس از تعریف کلی نازک کاری و بیان تفاوت‌ های نازک کاری و سفت کاری، مراحل مختلف آن را شرح داده و شما را بیش از پیش با این مرحله از عملیات ساخت و ساز آشنا می ‌کنیم. تعریف نازک کاری بدین شرح است. قرار گرفتن پوشش نهایی بر روی ساختار زیرین و سفت کاری ساختمان و در واقع آخرین کارهای انجام شده در داخل ساختمان که در مقابل چشم هر بیننده قرار می‌ گیرد، نازک کاری نامیده می ‌شود. مصالح به کار گرفته شده در نازک کاری، مصالحی هستند که دیوارها، سقف‌ها و کف‌ها را می ‌پوشانند. نازک کاری مرحله ‌ای است که پس از سفت کاری ساختمان انجام می‌ شود و به پوشش ظاهری ساختمان مربوط می ‌شود. این مرحله شامل مراحلی نظیر عایق کاری، سنگ کاری، هرگونه اندودکاری و نقاشی می ‌باشد. در برخی از منابع دیوارکشی را به عنوان بخشی از نازک کاری محسوب می‌ کنند، در حالی که بهتر است این مرحله به عنوان بخشی از سفت کاری در نظر گرفته شود. آگاه شدن از تفاوت نازک کاری و سفت کاری، ما را بهتر متوجه این می سازد که نازک کاری ساختمان چیست. عملیات ساختمان سازی را می ‌توان به دو قسمت سفت کاری و نازک کاری تقسیم کرد. سفت کاری، ساختن اسکلت اصلی ساختمان و برخی از اجزای غیر سازه ‌ای نظیر فونداسیون، ستون، دیوارهای پارتیشن، تیر و غیره را شامل می ‌شود. در حالی که نازک کاری عملیاتی است که به منظور پوشاندن اجزای ذکر شده در مرحله سفت کاری انجام می ‌شود. برخی از فعالیت ‌های انجام شده در نازک کاری عبارتند از نقاشی دیوارها، عایق کاری، سرامیک کاری کف، نصب کلید و پریزها، سنگ کاری، برق کاری، نصب درها و پنجره‌ ها و اتصال تاسیسات.


در برخی منابع نصب و اجرای تاسیسات ساختمان به عنوان یک مرحله مجزا از سفت کاری و نازک کاری در نظر گرفته شده است، اما در این جا آن را بخشی از نازک کاری در نظر گرفته ‌ایم. با توجه به این که مراحل انجام نازک کاری در اتاق ‌ها، اندکی با مراحل انجام این کار در سرویس‌ ها و آشپزخانه متفاوت است، در این ‌جا به صورت جداگانه به هر کدام خواهیم پرداخت و مراحل مختلف آن را شرح می ‌دهیم. اما اجرای نازک کاری در اتاق‌ ها به چه صورت است. ابتدا مراحل مختلف انجام نازک کاری در اتاق‌ ها را بیان می ‌کنیم و پس از آن به نازک کاری در سرویس و آشپزخانه می ‌پردازیم. در ادامه این مراحل را به ترتیب توضیح می ‌دهیم. قیر و گونی کشیدن بر روی کف یا همان ایزوگام کف نخستین مرحله می باشد. این اقدام در طبقه همکف انجام می ‌گیرد تا بدین وسیله از نفوذ رطوبت زمین به درون نازک کاری کف جلوگیری شود. اگر خاک اطراف رطوبت داشته باشد، بر روی کف سیمانی، قیر و گونی به صورت سه لایه اجرا می ‌شود. در صورتی که خاک رطوبت طبیعی داشته باشد انجام یک لایه کافی خواهد بود. در انجام این مرحله از نازک کاری باید توجه داشته باشیم که هیچ گونه منفذی بر روی کف باقی نماند. یکی از مهم ‌ترین قسمت های نازک کاری، مرحله شمشه گیری است که بر روی دیوارها انجام می ‌شود. دلیل انجام شمشه گیری این است که باید دیوارها مسطح شوند و نباید اعوجاج، باد کردگی یا هم سطح نبودن در آن ها دیده شود. به منظور انجام این مرحله نقطه ای را در بالای یک گوشه از هر قسمت ساختمان در نظر می ‌گیریم. سپس با استفاده از گچ و ماله یک نقطه صاف در آن قسمت از ساختمان به وجود می‌ آوریم. پس از آن با استفاده از شاقول نقطه ی گفته شده را به پایین دیوار ارتباط می‌ دهیم. سپس گوشه دیگری از دیوار را در نظر می ‌گیریم و یک نقطه را در آن انتخاب می ‌کنیم. پس از آن یک بار دیگر با استفاده از گچ و خاک یک نقطه صاف در آن به وجود می ‌آوریم. پس از انجام این کار، ریسمانی بین این دو نقطه می ‌کشیم و سپس در فواصل یک متری یا حتی کمتر از یک متر، در زیر ریسمان با استفاده از گچ و سیمان نقاط مسطحی ایجاد می ‌کنیم. در مرحله بعد با استفاده از شاقول نقطه ‌های گفته شده را به قسمت پایین دیوار انتقال می ‌دهیم.

تداوم تجارت زینو

تداوم تجارت زینو

در بخش پایانی این قسمت، با به کارگیری یک شمشه صاف، قسمت پشت دو نقطه هم سطح گفته شده را با ماسه و سیمان و یا گچ و خاک پر می ‌کنیم. می دانیم که در گچ کاری دیوار تنها باید لایه رویی دیوار سفید باشد، چرا که جلوه بیرونی و زیبایی دیوار تنها به لایه بیرونی مربوط است. بنابراین به جای این که در لایه های زیرین دیوار از گچ خالص استفاده شود، می ‌توانیم از ترکیب گچ و خاک در این قسمت ها استفاده کنیم. با انجام این کار نه تنها هزینه صرف شده برای دیوار کمتر می‌ شود، بلکه ملات به کار رفته در آن نیز دیرگیرتر می ‌شود. بنابراین قبل از گرفتن ملات فرصت کافی برای پوشاندن دیوارها در اختیار خواهیم داشت. برای ساختن ملات مورد استفاده در این قسمت به خاک رس نیاز داریم. پس از الک کردن خاک رس، با نسبت پنجاه به پنجاه آن را با گچ مخلوط می ‌کنیم. پس از انجام این کار آب را به آن ‌ها اضافه می ‌کنیم و ملات مورد نیاز را می ‌سازیم. سفیدکاری مرحله ی بعدی است. در انجام این مرحله از ملاتی متفاوت با مرحله قبل استفاده می ‌کنیم. ملات این مرحله از گچ خالص درست می ‌شود. برای درست کردن این ملات باید پس از الک کردن گچ روی آن آب پاشیده شود تا نرسیدن آب به گچ باعث به وجود آمدن کلوخه در آن نشود. با توجه به اینکه گچ خالص بسیار زودگیرتر از ترکیب گچ و خاک است، ملات لازم برای این مرحله را پس از مخلوط کردن با مقدار کمی آب به صورت سریع و بدون وقفه بر روی دیوار اجرا می ‌کنند. پس از کشیدن این ملات بر روی لایه قبلی با استفاده از ماله سطح دیوار صاف می ‌شود. این امکان وجود دارد که قبل از پرداخت سطح به طور کامل ملات گچ سفت شود و نتوانیم سطح را آن طور که می ‌خواهیم صاف کنیم. برای پرداخت کامل از لایه ای گچ استفاده می ‌شود که پس از خشک شدن نیز سخت نمی ‌شود. این لایه با نام کشته شناخته می ‌شود. لایه کشته هم از گچ خالص درست می ‌شود و به نوعی آخرین لایه گچی است. گچبری و نقاشی بر روی این لایه انجام می‌ شود. پس از انجام نازک کاری‌های گفته شده، می ‌توانیم دیوار را رنگ کنیم و یا از دیوارپوش ‌های متنوع بر روی آن استفاده کنیم. موزاییک معمولا آخرین بخش از نازک کاری کف می‌ باشد.


مگر اینکه بخواهیم بر روی آن از پارکت استفاده کنیم که در این صورت می‌ توان از موزاییک ارزان قیمت تر و یا حتی کاشی ‌های معمولی و ساده استفاده کرد. چرا که پارکت بر روی آن قرار می گیرد و لایه زیرین دیده نمی ‌شود. قرنیز را می توان بسته به سلیقه به صورت هم سطح با دیوار و یا بیرون از آن اجرا کرد. از جنس‌های به کار گرفته شده به عنوان قرنیز می ‌توان به چوب، ام دی اف، پلاستیک و یا سنگ اشاره کرد. جدا از زیبایی بخشیدن به دیوار عبور دادن تاسیسات باریک از میان قرنیز و همچنین جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیوار نیز برخی دیگر از مزایای قرنیز هستند. یکی دیگر از مراحل نازک کاری در ساختمان، سقف کاذب است. سقف کاذب در واقع سقف معلقی است که به سقف اصلی آویزان می ‌شود و می ‌توان تاسیسات را از میان آن عبور داد. در صورت انجام این کار و پس از نصب سقف کاذب، به راحتی می ‌توان به تسیسات عبور داده شده از میان آن نظیر داکت ‌ها و سیم‌ ها دسترسی یافت. انجام نازک کاری در آشپزخانه و سرویس‌ها کمی متفاوت است. به دلیل اینکه در فضای آشپزخانه، دستشویی و حمام رطوبت بیشتری نسبت به سایر قسمت ‌های خانه وجود دارد، انجام نازک کاری در این قسمت‌ها متفاوت از بقیه ساختمان است. به همین دلیل در این قسمت‌ ها باید شیب بندی کف و همچنین قیرگونی در دیوارها انجام شود. لایه ‌های دیوار سرویس و لایه ‌های کف آن، متفاوت از این لایه‌ ها در پذیرایی و اتاق‌ها است. در ادامه برخی از مراحل نازک کاری در این قسمت ‌ها را بیان می‌ کنیم. معمولا ابتدا کاشی کاری بر روی دیوار انجام شده و سپس کاشی کاری کف انجام می ‌گیرد. به همین دلیل اگر قیر و گونی کف و دیوار به صورت همزمان انجام شود، با رفت و آمد کارگران در حین انجام کاشی کاری دیوار، به لایه قیر و گونی کف آسیب می‌ رسد. به همین دلیل باید دقت شود که ابتدا قیر و گونی و کاشی کاری دیوار انجام شده و پس از آن این مراحل برای کف انجام شود. کاشی کاری دیوار یکی از مراحل نازک کاری آشپزخانه است. برای انجام کاشی کاری، ابتدا یک لایه ماسه یا گچ بر روی کف اجرا می ‌شود و پس از تراز کردن، کاشی را با استفاده از تراز و شاقول بر روی آن قرار می ‌دهند و به صورت موقت با استفاده از گچ سفت یا یک تکه گل رس، تعادل کاشی را در آن وضعیت حفظ می ‌کنند.

تداوم تجارت زینو

تداوم تجارت زینو

سپس در چند مرحله و به صورت آرام و آهسته دوغاب سیمان همراه با ماسه نرم بر روی آن ریخته می ‌شود. در مرحله بعد بندکشی انجام می ‌شود که برای زیبا از آب درآمدن کار باید در این مرحله دقت و ظرافت به خرج داده شود. پوشاندن کف با سرامیک، موزاییک، سنگ یا کاشی نیز از مراحل نازک کاری به حساب می آید. اولین نکته ‌ای که برای انتخاب کفپوش در این قسمت ‌ها باید در نظر گرفته شود، لیز نبودن آن است. همچنین برای انتخاب سایز این کفپوش‌ ها، باید ابعاد و شیب محل نصب در نظر گرفته شود. چرا که اگر کفپوش بزرگ و نامناسب را برای مکان ‌های شیب دار نظیر آشپزخانه یا سرویس انتخاب کنید، شیب مورد نظر به خوبی اجرا نمی ‌شود و قطعات کفپوش کج نصب می‌ شوند. به یاد داشته باشید اولین چیزی که در هنگام ورود به یک ساختمان جلب توجه می ‌کند، نازک کاری انجام شده و دقت و ظرافت به کار برده شده در آن است. بنابراین نازک کاری در زیبایی فضای داخلی ساختمان نقش اساسی دارد و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب سعی شده است ضمن پاسخ به این که نازک کاری ساختمان چیست و چگونه انجام می شود، مراحل انجام آن در اتاق ‌ها و سرویس و آشپزخانه شرح داده شود تا بسیاری از اطلاعات کاربردی در این زمینه در اختیار شما قرار بگیرد. به طور کلی ساخت پروژه های ساختمانی به سه دسته کلی تقسیم می شوند. سفت کاری، تاسیسات و نازک کاری. تا اینجا سعی نمودیم توضیح دهیم که نازک کاری ساختمان چیست و گفتیم که نازک کاری آخرین مرحله ساخت یک ساختمان است، زمان انجام این مرحله نسبت به مرحله سفت کاری بیشتر طول می انجامد. زیرا شامل مراحل مختلفی است .از جمله آن عایق کاری، سنگ کاری، کاشی کاری و نقاشی است که در ادامه به شکلی دیگر به آن می پردازیم. یکی از مراحل مختلف نازک کاری، دیوار چینی ساختمان است. دیوار چینی یا دیوار سازی به دیواری می گویند که با مصالحی مانند آجر، سنگ و غیره ساخته می شود. این مرحله معمولا همراه با ساخت نمای بیرونی می سازند به طوری که در جلو آجر چینی و در پشت آن آجر فشاری یا سار مصالح می چینند. برای ساخت دیوار بارور از آجر های چینی استفاده نمی شود زیرا این نوع آجر ها وزن کمی دارند، عایق حرارتی نسبتا ضعیفی هستند و ترد و شکنده می باشند.


پس از اتمام دیوار چینی به دلیل اینکه دیوار را بدون شمشه ملات می چینند پس از اتمام مرحله قبل در این مرحله به وسیله شمشه گیری دیوار هم سطح می کنند، ابتدا بلند ترین نقطه بر روی دیوار انتخاب کرده و سپس به وسیله ماله و گچ نقطه صافی را در آن محل ایجاد می کنیم. سپس نقطه ای که با ماله و گچ ایجاد کردیم را با شاقول به زیر منتقل می کنیم و سطح کوچکی را به وسیله گچ و خاک زیر دیواری که ساخته شده ایجاد می کنیم، بعد از آن در سمت دیگر دیوار نقطه ای را انتخاب کرده و با گچ و خاک نقطه صاف و مسطحی را در آن ایجاد می کنیم. اندود کاری گچ و خاک بعد از اتمام سفت کاری و تاسیسات برقی و مکانیکی است. این مرحله به دو نوع کلی اندود کاری داخلی و خارجی تقسیم می شود. در اندود کاری داخلی به دلیل دور بودن از رطوبت معمولا از گچ و خاک استفاده می کنند ولی در اندودکاری خارجی با شرایط آب و هوایی مختلفی رابطه مستقیمی دارد و از سیمان استفاده می کنند. مراحل اندودکاری ساختمان شامل بررسی نقشه، مصالح مورد نیاز و متر کار، کروم بندی، شمشه گیری و پر کردن فضا بین شمشه ها است. سفید کاری در ساختمان ها به وسیله گچ انجام می شود. این مرحله یکی از مراحل مهم در نازک کاری ساختمان چگونه انجام می شود است که باید با دقت انجام شود. ملاتی که برای سفید کاری استفاده می شود نسبت به گچ و خاک زود تر سفت می شود. به دلیل خشک شدن سریع گچ نمی توان سطح آن را به خوبی صاف کرد به همین دلیل قبل از اینکه گچ خشک شود روی آن یک ورقه کشته به ضخامت چند دهم میلی متر با ماله صاف می کنند تا سطحی صاف برای نقاشی به دست آید. کشته ملات گچی است که زود خشک نمی شود و روش ساخت آن بدین صورت است که ابتدا گچ را از الک بسیار زیر می گذارانند و بعد با آب ترکیب می کنند و تا پانزده دقیقه آن را هم زده می شود تا از سفت شدن آن جلوگیری شود. قرنیز کاری مرحله سوم در مراحل نازک کاری است. قرنیز ها از جنس های مختلفی مانند تراورتن و مرمر می باشند که بعد از اتمام مرحله سفیدکاری مستقیما روی گچ نصب می شوند. قرنیز ها به منظور عدم نفوذ رطوبت و جلوگیری از ظربه ناگهانی بر روی گچ نصب می شوند. عایق کاری سرویس های بهداشتی است که یکی از مرحل نازک کاری در حمام و سرویس بهداشتی است. در این مرحله برای افزایش کیفت کار توصیه ما این که عایق کاری را در دو مرحله تقسیم کنید و سپس اجرا کنید. مرحله اول عایق کاری دیوار ها و مرحله دوم عایق کاری کف به وسیله قیر گونی کردن. بعداز اتمام دو مرحله ای عایق کاری سرویس بهداشتی به مرحله کاشی کاری می رسیم. این مرحله یکی از مراحل مهم در نازک کاری است. زیرا طرح و رنگ کاشی در یک خانه تاثیر بسیار زیادی در دکوراسیون داخلی خانه می گذارد. قبل از اجرای این مرحله بایستی سطح زیرین صاف بودن و گوشه ها هم از نظر گونیا بودن بدون ایراد باشند. کاشی گذاری دیوار ها معمولا در سه روش انجام می شود. دوغاب ریزی، ملات گذاری و استفاده از چسب های مخصوص انجام می شود. استفاده از چسب معمولا برای عملیات های بازسازی ساختمان استفاده می شود و دوغاب ریزی بیشتر در کاشی کاری در سقف انجام می شود. اجرا روی سقف نیز یکی از مراحل نازک کاری است. در این مرحله بسته به نیاز کاربری ساختمان از انواع عملیات اجرای سقف ساختمان مانند سقف کاذب استفاده می شود. حال نوبت به نمای ساختمان می رسد. طراحی نما ساختمان یکی از مهم ترین مراحل در عملیات نازک کاری است و طرح آن نشان دهنده فرهنگ آن منطقه است. طراحی نما سبک های مختلفی دارد که می توان دو مورد از پر استفاده ترین سبک ها طراحی نما کلاسیک و طراحی نما مدرن ساختمان می باشد. ویژگی های طراحی نما ساختمان در ادامه خدمتتان عرض خواهد شد. طراحی نما ساختمان باید متناسب با فرهنگ و شرایط اقلیمی آن منطقه باشد. مقاوم در برابر زلزله، عدم به کاربردن قطعات سنگین در نمای ساختمان، به کاربردن مصالح متنوع در نمای ساختمان و طراحی نمای زیبا از دیگر ویژگی های لازم است. بعد از اتمام سقف به مرحله آخر می رسیم و این مرحله عایق کاری است. در زمینه عایق ما عایق های مختلفی برای عایق بندی ساختمان داریم. مانند عایق بر پایه قیر و عایق رطوبتی نانو که جایگیزین صد درصدی ایزوگام هستند استفاده می شود. تداوم تجارت زینو در این قسمت از مقاله سعی نمود تا شما را با نازک کاری ساختمان چیست و چگونه انجام می شود و نازک کاری ساختمان چه مراحلی دارد، آشنا سازد.


تداوم تجارت زینو
تداوم تجارت زینو

اهمیت نازک کاری ساختمان

ساخت ‌وساز هر سازه فرقی نمی ‌کند چه اندازه و شکلی داشته باشد، به سه مرحله عمده تقسیم می ‌شود. سفت کاری، تاسیسات و نازک کاری این سه مرحله را تعریف می‌ کنند. سفت کاری شامل اسکلت و دیوارچینی و تاسیسات هم شامل لوله کشی، برق کشی و من جمله می ‌شود. نازک کاری ساختمان که موضوع مورد بحث ما در این مقاله است شامل مراحل مختلفی می ‌شود و در ادامه قصد داریم مقوله اهمیت نازک کاری ساختمان را باز کنیم و به پرسش نازک کاری ساختمان چگونه انجام می شود بپردازیم. پیشتر نیز گفتیم که نازک کاری ساختمان شامل تمامی مراحلی می ‌شود که روی سفت کاری و تاسیسات برقی و مکانیکی اجرا می ‌شوند. نازک کاری ساختمان عملیات‌ های مختلفی را در برمی‌ گیرد که از جمله آن‌ ها می ‌توان به هر گونه اندودکاری، عایق کاری، سنگ ‌کاری، کاشی کاری و نقاشی اشاره کرد. شایان ذکر است در بسیاری از منابع دیوارکشی را جز نازک کاری به شمار می ‌آورند که اشتباه است و بهتر است آن را در مراحل سفت کاری گنجاند. اما نازک کاری ساختمان چه مراحلی دارد. بعد از اتمام مراحل سفت کاری و اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی پیمانکار نسبت به شروع نازک کاری ساختمان اقدام می ‌کند که طی مراحل مشخصی صورت خواهد گرفت. هر یک از این مراحل باید دقیقا طبق اصول و استاندارد‌ها و در زمان مناسب اجرا شوند. در ادامه در خصوص این که نازک کاری ساختمان چه مراحلی دارد بیشتر بحث خواهد شد. در حقیقیت این مراحل شامل اجرای اندود گچ و خاک، سفید کاری، اجرای قرنیزها، عایق کاری سرویس ‌های بهداشتی، سرامیک و کاشی کاری ساختمان، اجرای انواع سقف و اجرای نمای داخلی و خارجی است. یکی از مراحل نازک کاری ساختمان اندود کاری است. پس از اتمام دیوار چینی و اجرای تاسیسات نوبت به گچ کاری دیوار‌ها می ‌رسد. اندود کاری ساختمان را به طور کلی به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می ‌کنند. در اندود کاری داخلی به دلیل دور بودن فضا از رطوبت معمولا از گچ و خاک و در اندود کاری خارجی به دلیل تماس مداوم با شرایط مختلف جوی و فراهم کردن مقاومت مناسب سازه در برابر آن، از سیمان استفاده می ‌شود.


اندود کاری دیوار به عنوان یکی از مراحل نازک کاری ساختمان خود طی روند خاصی صورت می ‌گیرد که شامل چند مرحله است. در مرحله بررسی نقشه و تخمین مصالح مورد نیاز باید به ابعاد سطحی که باید اندود کاری شود توجه داشت. بعد از تهیه مصالح نوبت به کروم بندی دیوار می‌ رسد. به طور کلی، کروم بندی به عنوان یکی از مراحل نازک کاری ساختمان عبارت از قطعات ساخته شده از ملات گچ و خاک است. البته گاهی از قطعات آجر هم استفاده می‌ شود که در نقاط از پیش تعیین شده ‌ای روی دیوار قرار می ‌گیرند و به عنوان سطح تراز مبنای اندود کاری در نظر گرفته می ‌شوند. در کروم بندی باید دقت کرد که انحراف سطح زیر کار از حالت شاقولی نباید بیشتر از ده میلی ‌متر باشد و از طرفی هم به منظور جلوگیری از شکل ‌گیری ضخامت‌ های زیاد گچ و خاک روی دیوار که کیفیت نهایی کار را کاهش خواهد داد باید دقت کرد که پستی و بلندی‌های روی دیوار از ده میلی‌ متر بیشتر نباشد. اولین کروم به فاصله تقریبی سی سانتی ‌متر از سقف قرار داده می ‌شود و دومین کروم نیز به فاصله سی سانتی ‌متر از کف و در همان راستا قرار داده می ‌شود. در گام بعدی به فاصله تقریبی یک متر از اولین ردیف کروم نسبت به اجرای سایر کروم‌ ها اقدام می ‌شود. بعد از اجرای کامل و دقیق کروم بندی نوبت به شمشه گیری از دیگر مراحل نازک کاری در ساختمان می‌ رسد. به این ترتیب یک شمشه آلومینیومی را روی کروم‌ های بالا و پایین قرار می ‌دهند و سپس نسبت به پر کردن فاصله میان دیوار و شمشه با گچ یا سیمان اقدام می ‌کنند. تا زمان خشک شدن ملات باید صبر کرد و پس از شمشه را جدا کرد و در ادامه به همین منوال نسبت به شمشه گری سایر کروم‌ ها اقدام کرد. بعد از شمشه گیری تمامی کروم‌ ها نوبت به پر کردن فضای بین شمشه ‌ها با ملات گچ و خاک یا سیمان می ‌رسد که به اصلاح به آن پر کردن متن بین شمشه‌ ها گفته می ‌شود. برای اجرای اندود ابتدا از ماله آسترکاری استفاده می‌ شود و دست آخر هم از یک شمشه درازتر از فاصله بین شمشه‌ ها، از پایین به بالا نسبت به مسطح کردن ملات اقدام می‌ کنند.

تداوم تجارت زینو

تداوم تجارت زینو

سفید کاری از دیگر مراحل نازک کاری ساختمان بوده و به دلیل قرار گرفتن در روی کار در اجرای آن باید بسیار دقت داشت تا کیفیت حداکثری حاصل شود. این مرحله از نازک کاری بعد از اتمام اندود کاری و خشک شدن کامل آن صورت می ‌گیرد. سفید کاری با استفاده از گچ صورت می ‌گیرد. ملاتی که به منظور سفید کاری تهیه می ‌شود نسبت به گچ و خاک زودتر سفت می ‌شود و به همین دلیل هم هر بار نسبت به تهیه مقدار کمی از ملات گچ اقدام می ‌کنند. از آنجایی که سطح گچ در سفیدکاری به سرعت خشک می ‌شود آن ‌چنان که باید نمی ‌توان پرداختی روی آن انجام داد. به همین دلیل اقدام به کشته کشی می ‌کنند. به این صورت که یک ورقه کشته به ضخامت کمتر از یک میلی‌ متر از روی سطح مورد نظر اجرا و با استفاده از ماله آن را کاملا صاف و یکنواخت می ‌کنند. این لایه خشک می‌ شود ولی سخت نخواهد شد. قرنیز کاری از دیگر مراحل نازک کاری ساختمان است. قرنیز‌ها در واقع می ‌توانند از جنس‌ های مختلفی مانند تراورتن و مرمر باشند. قرنیز‌ها مستقیما روی سطح گچ کاری شده قرار داده می ‌شوند تا بدین طرق بتوانند از سطح زیرین خود در برابر نفوذ رطوبت و هر گونه ضربه محافظت کنند. برای جزئیات بیشتر در خصوص انواع قرنیز و اهمیت آن می ‌توانید کلمه قرنیز را جست و جو کنید. عایق کاری سرویس‌ های بهداشتی یکی از مراحل مهم در انجام نازک کاری ساختمان است. به طور کلی عایق کاری به عنوان یکی از مراحل نازک کاری ساختمان در حمام و سرویس‌ های بهداشتی صورت می ‌گیرد. توصیه می ‌شود برای بالا بردن کیفیت کار این عملیات در دو مرحله صورت گیرد. مرحله اول عایق کاری دیوار و مرحله دوم عایق کاری کف با قیر گونی است. در این صورت امکان آسیب دیدن قیر گونی کف در اثر رفت‌ و آمد افراد از بین می ‌رود. بعد از اجرای عایق کاری سرویس ‌های بهداشتی نوبت به یکی از مراحل نهایی نازک کاری ساختمان یعنی سرامیک و کاشی کاری می ‌رسد. در برخی از پروژه ممکن است قرنیز‌ها بعد از اجرای سرامیک ‌های کف اجرا شوند. از آنجایی که دیوار بعد از اندودکاری کاملا صاف و یکنواخت شده‌ اند پس نیاز آن ‌چنانی به پرداختن به آن‌ ها نخواهد بود اما در مورد کف و سرامیک کاری قضیه کمی متفاوت است.


قبل از اجرای سرامیک ‌ها باید سطح زیر از نظر شاقول بودن و گونیا بودن کنج‌ ها کاملا بررسی و تمامی ایرادات احتمالی رفع شوند. کاشی گذاری دیوارها نیز عمدتا به سه روش دوغاب ریز، ملات گذاری و استفاده از چسب ‌های مخصوص صورت می ‌گیرد. روش ملات گذاری بیشتر برای کاشی کاری زیر سقف‌ ها استفاده می ‌شود که در آن جا امکان استفاده از روش دوغاب ریزی وجود ندارد. استفاده از چسب‌ های مخصوص نیز معمولا در پروژه‌ های بازسازی استفاده می ‌شود. اجرای سقف از دیگر عملیات ‌های نازک کاری ساختمان است و در کل شامل نصب و اجرای انواع سقف از جمله سقف‌ های کاذب و همچنین گچ‌ بری‌ها می ‌شود. در نهایت نوبت به اجرای نمای داخلی و خارجی می رسد. اقدام به اجرای نما در فضای داخلی و خارجی ساختمان از جمله مراحل نهایی نازک کاری ساختمان است. این عملیات شامل روش ‌ها و مصالح مختلفی می ‌شود که عمدتا به سلیقه کاربرد و طراح بستگی دارد. نمای داخلی هم جزیی از طراحی داخلی بوده و در بخش ‌های مختلفی از ساختمان می‌ تواند اجرا شود. تا به اینجا به پرسشی مبنی بر اینکه نازک کاری ساختمان چیست پرداخته شد. به طور خلاصه می توان گفت نازک کاری ساختمان یکی از مراحل سه گانه ساخت ‌و ‌ساز یک سازه است. نازک کاری شامل مراحل مختلفی می ‌شود که به طور کلی بعد از اتمام دیوار چینی و نصب تاسیسات آغاز می‌ شود و تا تکمیل ساختمان ادامه دارد و از آنجایی که بسیاری از مراحل و عملیات‌ های نازک کاری روی کار بوده و جلو دید افراد قرا دارند، دقت در اجرای آن‌ها و به حداکثر رساندن کیفیت کار از اهمیت بالایی برخوردار است. نازک کاری ساختمان یکی از مراحل ساختمان سازی است که عدم دانش کافی در این قسمت در ساختمان سازی لطمه های زیادی را به کارفرمایان پروژه و مهندسین اجرایی وارد می کند. آشنایی با مراحل و اجرای نازک کاری و مواد موردنیاز هر مرحله می تواند از هزینه های پروژه های ساختمانی بکاهد. در ادامه با ما همراه باشید تا با بیانی متفاوت از سیر تا پیاز مراحل این عملیات ساختمانی آگاهی پیدا کنید. اجرای یک ساختمان نیاز به انجام یک سری موارد کلی دارد. این مراحل به ترتیب شامل سفت کاری ساختمان، تاسیسات ساختمانی و در نهایت نازک کاری ساختمان می باشد.

تداوم تجارت زینو

تداوم تجارت زینو

قبل از این که دوباره به بیان نازک کاری بپردازیم، در مورد سفت کاری و تاسیسات ساختمان توضیح می دهیم. سفت کاری ساختمان مراحلی از جمله پی کنی ساختمان، اجرای فونداسیون و تمام اقداماتی که منجر به رسیدن ساختمان به مرحله دیوارچینی می شود، دارد. بعد از اجرای سفت کاری ساختمان، نوبت به اجرای تاسیسات می رسد که شامل تاسیسات آب، فاضلاب و برق ساختمان می شود. بنابراین نازک کاری ساختمان چیست. تمام مراحلی که بعد از اجرای این دو بخش در ساختمان صورت می گیرد را نازک کاری ساختمان می نامیم. نازک کاری در دو بخش داخلی و خارجی ساختمان انجام می شود. در این مقاله به توضیح کامل مراحل نازک کاری و اجرای آن در ساختمان پرداختیم و قصد داریم در ادامه نیز توضیحات بیشتری را خدمتتان ارائه کنیم. بنابراین تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. پیشتر نیز گفتیم که مراحل نازک کاری ساختمان شامل اندود گچ و خاک، سفیدکاری و کشته کشی، اجرای سقف ها، عایق سرویس های بهداشتی، کف سازی و اجرای پارکت، قرنیز دور دیوار، کاشی کاری سرویس و آشپزخانه، نصب درب و پنجره و نمای بیرونی ساختمان است. هنگام اجرای پروژه، لیست نازک کاری ساختمان توسط کارفرما برای پیمانکار تعیین می شود. از این رو با توجه به نوع قرارداد می تواند لیست نازک کاری کم یا زیادتر از لیست موجود ما باشد. در هر صورت مراحل نازک کاری به صورت کلی با توجه به لیستی که برای شما عنوان کردیم، اجرا می شود. در ادامه مقاله باز هم هر کدام از این مراحل را به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد. بعد از اجرای دیوارچینی، اولین مرحله نازک کاری اندود گچ و خاک است. اما قبل از گچ و خاک برای اجرای سطح صاف دیوارها، عملیات شمشه کشی صورت می گیرد. شمشه کشی تمام سطوح دیوارها را تراز می کند. یک نکته مهم این است که برای اندود گچ و خاک از خاک رس نرم استفاده می کنیم. دلایل استفاده از گچ و خاک شامل عایق بندی دیوارها در برابر درزهای موجود در دیوارچینی و عدم نفوذ ملات نمای ساختمان به سفیدکاری دیوار است. بعد از خشک شدن اندود گچ و خاک نوبت به اجرای سفیدکاری می رسد. سفیدکاری توسط گچ خالص انجام می شود. گچ پس از الک شدن با آب مخلوط و بر روی گچ و خاکی که در مرحله قبل برایتان توضیح دادیم، اجرا می شود.


اما به دلیل این که گچ خیلی سریع خشک می شود، نمی توانیم سطح سفیدکاری شده کاملا صافی داشته باشیم. به دلیل وجود این مشکل، از ملات گچ خالصی استفاده می کنیم که کشته نامیده می شود. کشته ملاتی نرم است که دیرتر خشک می شود و به گچکار اجازه می دهد با زمان بیشتری سطح دیوار را صاف و یکدست کند. این عملیات را کشته کشی می نامند. اجرای سقف هم یکی دیگر از مراحل نازک کاری است که می تواند به دو شکل اجرا شود. سقف کاذب یا سقف گچ بری. زمانی از سقف کاذب استفاده می شود که سقف بلند است و نیاز به کوتاه کردن آن داریم یا این که به منظور عبور لوله های تاسیسات از آن استفاده می کنیم. یکی دیگر از مراحل نازک کاری ساختمان، عایق سرویس های بهداشتی است. برای سرویس های بهداشتی نظیر حمام و توالت از عایق قیر و گونی استفاده می کنیم. قیر و گونی باید در کف و پایین دیوار سرویس های بهداشتی اجرا شود. همچنین جاهایی مثل کف شور ها و آشپزخانه باید توسط قیر و گونی عایق بندی شوند. قیر و گونی از حساسیت بالایی در مراحل نازک کاری برخوردار است، به همین دلیل برای اجرای عایق قیر و گونی باید از افراد ماهر استفاده کنید. کف سازی هم یکی دیگر از مراحل نازک کاری ساختمان است. قبل از اجرای پارکت باید توسط پوکه و سیمان یا فوم بتن، سطح را یک دست کنیم. فوم بتن به دلیل سبکی و این که عایق صدا و حرارت است نسبت به روش های دیگر کف سازی ترجیح داده می شود. بعد از مسطح کردن کف می توانیم از موزاییک یا سرامیک جهت کف سازی استفاده کنیم. بعد از اجرای کف سازی بلافاصله قرنیز دور دیوار را اجرا می کنند. قرنیز را به این منظور اجرا می کنند که هنگام شستشوی ساختمان، آب به دیوارها نفوذ نکند. برای اجرای قرنیز می توانید از سنگ، کاشی یا متریال پی وی سی استفاده کنید. اجرای قرنیز تقریبا جزو مراحل پایانی نازک کاری ساختمان محسوب می شود. بعد نوبت به کاشی کاری سرویس ها و آشپزخانه می رسد. برای اجرای کاشی کاری سرویس ها و آشپزخانه، ابتدا در کف به وسیله ماسه سطح تراز را به وجود می آوریم.

تداوم تجارت زینو

تداوم تجارت زینو

بعد از سطح تراز، کاشی ها را به وسیله گل رس روی هم قرار می دهیم و پشت کاشی ها را به وسیله دوغاب ماسه و سیمان پر می کنیم. کاشی کاری هم جزو مراحل پایانی نازک کاری ساختمان محسوب می شود. نصب در و پنجره را نباید از قلم انداخت. نصب در و پنجره شامل دو مرحله از مراحل نازک کاری ساختمان است. برای نصب درهای داخلی ساختمان از کلاف استفاده می شود. قبل از سفیدکاری کلاف درها باید جای گذاری شده باشند. در انتهای کار، زمان تمیزکاری نهایی ساختمان، در روی کلاف ها نصب می شود. برای نصب پنجره ها در قاب آن قبل از سفیدکاری با استفاده از زایده های کار شده در دل قاب ها، محلی را برای نصب پنجره ها در پایان کار قرار می دهند. به همین دلیل پنجره ها بدون تخریب دیوار در آخرین مرحله نازک کاری نصب می شوند. همزمان با اجرای مراحل پایانی نازک کاری ساختمان، نمای بیرونی هم قابل اجرا است. نمای بیرونی می تواند از سنگ، چوب، آجرنما، سیمان، کامپوزیت و یا ترکیبی از این چند مورد باشد. انتخاب متریال نمای بیرونی به انتخاب مهندس طراح بستگی دارد. اجرای نمای ساختمان برای گرفتن قانونی سند ساختمان الزامی است. تا به اینجا تلاش نمودیم تمامی مطالبی که در رابطه با اهمیت نازک کاری ساختمان لازم است بدانید را خدمتتان شرح دهیم. در نهایت هدف تیم تداوم تجارت زینو بالا بردن آگاهی کاربران محترم است تا قادر باشند با استفاده از این دانش بهترین مصالح را برای ساخت و ساز خود برگزینند.

سخن پایانی

در بالا مراحل نازک کاری در ساختمان به طور مفصل مطرح شد اما این موارد ممکن است برای هر ساختمانی متناسب با شرایط و مصالح مصرفی متفاوت شود و مراحلی دیگر اضافه یا از این مراحل کاسته شود. مطلب مشترک این است که از نظر ظاهری، پوشش نهایی و روکش ساختمان را نازک کاری می‌ گویند. در واقع هر کاری که روی سفت کاری بنا انجام می ‌شود به نوعی نازک کاری است. شما پس از ساخت بنا نمی ‌توانید سفت کاری را ببینید زیرا روی آن با بتن، کاشی، رنگ و غیره پوشیده شده است. بنابراین شکل و ظاهر ساختمان بستگی به نحوه نازک کاری و مهارت استادکار بنایی دارد. هر گونه بی توجهی و سهل انگاری در این قسمت به خوبی دیده می ‌شود. از آنجایی که عملیات نازک کاری از مراحل نهایی کار است، می‌ بایست دقت کافی در اجرای آن انجام شود. در هنگام ساخت و ساز، بازسازی بنا و تغییر دکوراسیون از تکنیک های نازک کاری نیز به وفور استفاده می‌ شود. بهتر است در مورد تفاوت سفت کاری و نازک کاری نیز آگاهی داشته باشید. احداث ساختمان بطور کل شامل دو قسمت سفت کاری و نازک کاری است. سفت کاری شامل عملیات پی کنی، ریختن بتن فونداسیون، کرسی چینی، تیر و ستون، بادبند، دیوار برشی، دیوارچینی و سقف است. عملیات سفت کاری مربوط به احداث بنای اصلی ساختمان و عملیات نازک کاری مربوط به تزئینات ساختمان می ‌باشد. بنابراین تفاوت سفت کاری و نازک کاری ساختمان بدین گونه است. نازک کاری شامل تمامی عملیات اجرایی به جز سفت کاری بوده و شامل اندودکاری، عایق کاری، سنگ کاری، کاشی کاری، نقاشی، برقکاری، تاسیسات و نصب در و پنجره است. در نهایت باید توجه داشته باشید که در هنگام انجام هر یک از این مراحل در ساخت و ساز، ایمنی حرف اول را می زند. فکر می کنم دیگر به خوبی متوجه شده باشید که نازک کاری ساختمان چیست و چگونه انجام می شود. حال باید خاطر نشان کنیم که شناخت و رعایت ضوابط ایمنی در اجرای درست و سریع کار موثر است و هزینه های اجرایی آن را کاهش می دهد و سبب افزایش بهره وری می شود. ایمنی عبارت است از مصون و محفوظ ماندن کلیه ی کارگران شاغل و افرادی که با کارگاه ساختمانی ارتباط دارند و نیز افرادی که در مجاورت کارگاه ساختمانی عبور و مرور دارند یا فعالیت و زندگی می کنند و حفاظت از ماشین آلات، تاسیسات و تجهیزات و ابنیه داخل یا در مجاور کارگاه ساختمانی.

تداوم تجارت زینو

تداوم تجارت زینو

برای جلوگیری از وقوع حوادث ناشی از اجرای عملیات ساختمانی در یک کارگاه، کلیه عوامل لازم است اصول و نکات ایمنی را رعایت کنند. افراد شاغل در کارگاه ملزم هستند وسایل و تجهیزات حفاظت فردی را به  کار ببرند و از قبل برای رسیدن به این هدف آموزش های لازم را دیده باشند. وسایل ایمنی و حفاظت فردی در هنگام نازک کاری عبارت اند از کلاه ایمنی، کفش ایمنی، دستکش، لباس کار، کمربند ایمنی، ماسک تنفسی، عینک و مواردی از این دست. حال بیایید با اهمیت کلاه ایمنی آشنا گردیم. در کلیه ی کارهایی که احتمال وارد آمدن صدمات به افراد در اثر سقوط فرد از ارتفاع یا سقوط وسایل، تجهیزات و مصالح یا برخورد با موانع احتمالی وجود دارد، باید از کلاه ایمنی استفاده شود. اهمیت کفش ایمنی نیز به همین ترتیب است. برای کلیه کارگرانی که در کارهای ساختمانی مشغول به کار هستند و خطر سقوط مصالح و ابزارهای سنگین روی پاها وجود دارد و یا برخورد پا به اجسام تیز و برنده سبب ایجاد آسیب می گردد، باید کفش ایمنی استاندارد مورد استفاده قرار گیرد. کفش ایمنی باید به راحتی قابل پوشیدن و در آوردن باشد و بند آن به آسانی باز و بسته شود. همچنین برای حفاظت دست کارگرانی که با اشیای تیز و برنده، داغ، خشن و با مواد خورنده و تحریک کننده ی پوست سر و کار دارند، باید از دستکش استاندارد و متناسب با نوع کار استفاده شود. لباس کار باید با نوع کار و خطراتی که کارگر با آن مواجه است، تناسب داشته باشد. همچنین لباس کار نباید حادثه آفرین باشد و کارگر بتواند با آن به راحتی کار کند. بهتر است جیب های لباس کار کوچک و تعداد آن ها کم و در صورت نیاز زیپ دار باشد. لبه ی پایین شلوار باید ساده و بدون لب برگردان باشد. کمربند ایمنی یکی دیگر از تجهیزاتی است که هنگام انجام نازک کاری ساختمان باید مورد استفاده قرار گیرد. کارگرانی که در ارتفاع و روی داربست مشغول به کار هستند و احتمال سقوط آنان وجود دارد باید از کمربند ایمنی استفاده کنند. کمربند ایمنی را به کمر می بندند و قلاب آن را به داربست یا محل مطمئن قلاب می کنند تا در هنگام لغزش و عدم تعادل، حالت سقوط پیش نیاید. شاغلین در کارگاه های ساختمانی باید آموزش های بهداشت کار و ایمنی را فرا گیرند.


حال در آخر مقاله ی نازک کاری ساختمان چیست و چگونه انجام می شود قصد داریم شما را با برخی از وسایلی که در نازک کاری ساختمان به کار گرفته می شوند، آشنا کنیم. برای این که متوجه شوید وسایل نازک کاری ساختمان شامل چیست خطوط پایانی مقاله را مطالعه بفرمایید. یکی از وسایل شاقول می باشد. شاقول وسیله ای است برای مشخص کردن امتداد قائم و کنترل قائم بودن قسمت های مختلف کار. شاقول از دو قسمت تشکیل شده است. یک وزنه ی فلزی مخروطی شکل یا استوانه ای که انتهای استوانه ای آن به شکل مخروط ساخته شده است. در مرکز قاعده مخروط پیچ و مهره ای تعبیه شده که مرکز سوراخ بوده و ریسمان شاقول از این سوراخ عبور داده می شود. دومین قسمت یک صفحه ی فلزی مربع شکل به ضخامت تقریبی دو تا سه میلی متر بر روی شاقول قرار دارد که به ترکی شاقول معروف است. هر ضلع ترکی برابر قطر وزنه مخروطی است. این صفحه می تواند دایره ای شکل هم باشد. در این حالت شعاع دایره ترکی با شعاع وزنه مخروطی مساوی خواهد بود. در مرکز این صفحه سوراخی وجود دارد که ریسمان شاقول از آن هم عبور داده می شود. کار با شاقول بدین ترتیب است که جهت استفاده از شاقول در کنترل امتداد قائم دیوار، اگر آن را آزاد کنیم و صفحه ی فلزی را در بالا مماس بر دیوار نگه داریم، وزنه در پایین دیوار باید مماس با آجر کاری باشد، اما اگر مماس نباشد دیوار در دو حالت قرار می گیرد که اگر سطح پایین دیوار با وزنه ی شاقول فاصله داشته باشد دیوار را سر سفت گویند و اگر وزنه کاملا به دیوار چسبیده باشد ترکی را با فاصله از دیوار نگه می داریم تا مشخص شود که دیوار چه مقدار با حالت عمود فاصله دارد. به این دیوار سرو افتاده می گویند. همانطور که در وسایل نازک کاری ساختمان شامل چیست بازگو کردیم، شمسه نیز یکی از لوازم مورد نیاز است. شمشه فلزی از پروفیل های سبک یعنی قوطی فلزی ساخته شده و از استحکام خوبی برخوردار است. از نظر مقطع بهترین نوع آن قوطی چهار در چهار سانتی متر است. از شمشه به منظور هم باد کردن سطوح افقی و عمودی، تراز کردن خطوط افقی و شیب بندی ها و نظایر آن استفاده می شود. شمشه را همیشه بعد از کار باید تمیز کرد و از ضربه زدن با تیشه یا چکش بر روی آن خودداری نمود. در حال حاضر بهترین نوع شمشه، پروفیل آلومینیومی سبک است که بیشتر استادکاران از آن استفاده می نمایند. یکی دیگر از لوازم تراز می باشد.

تداوم تجارت زینو

تداوم تجارت زینو

تراز وسیله ای است برای مسطح نمودن سطوح مختلف و تشکیل شده از یک قطعه مکعب مستطیل شکل که از جنس چوب یا فلز در طول های متفاوت ساخته شده است. این قطعه نیز دارای چند محفظه استوانه ای حباب دار جهت استفاده در سطوح افقی، قایم و مایل است. داخل این محفظه ها از الکل یا موادی پر شده که در مقابل عوامل جوی تبخیر نشود. محفظه را پر از مایع می کنند و سر آن را می بندند و هوای خالی آن را به اندازه ی یک حباب نگه می دارند. اگر محفظه را به شکل افقی قرار دهیم به طوری که انحنای آن رو به بالا باشد حباب هوا در سطح افقی محفظه قرار می گیرد این محفظه را در کارخانه به طور تراز قرار می دهند و دو طرف حباب را خط کشی می کنند و سپس محفظه را در وسط قطعه چوبی یا فلزی که قبلا برای ساخت تراز آماده شده به موازات امتداد مورد نظر نصب و محکم می کنند. اما با استفاده از تراز نازک کاری ساختمان چگونه انجام می شود. تراز را در جهت طولی روی شمشه قرار داده، در صورت تراز نبودن سر شمشه را بالا و پایین می بریم تا حباب تراز در وسط و بین دو خط قرار گیرد. در این حالت سطح مورد نظر تراز خواهد بود. برای کنترل عمود بودن دیوار یا ستون یا چهارچوب و غیره طول تراز را روی شمشه ای قرار داده و شمشه را به دیوار می چسبانیم و از حباب که در سر تراز نصب شده است حالت سروا افتادگی یا سر سفتی و یا عمود بودن دیوار را تشخیص می دهیم. به انتهای مقاله ی نازک کاری ساختمان چیست رسیدیم. تیم نویسندگی تداوم تجارت زینو تمام تلاش خود را برای تهیه ی این نوشتار به کار گرفت و مطالب زیادی را جمع آوری نمود و حتی برای حصول اطمینان نازک کاری به انگلیسی را جست و جو کرد. وب سایت تداوم تجارت زینو انواع مصالح ساختمانی، تاسیسات ساختمانی و ابزار ساختمانی را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت ممکن عرضه می نماید. این برند به علت کیفیت بالای محصولات خود همواره مورد توجه افراد و مهندسان قرار گرفته و با الویت قرار دادن مشتری، یکی از برترین تولید کننده های مصالح ساختمانی می باشد. این مجموعه با در اختیار داشتن کارشناسان حرفه ای و متخصص، به عنوان مشاوری مطمئن در کنار شما است و پاسخگوی تمامی سوالات شما عزیزان در رابطه با ساختمان و مسائل مربوط به آن می باشد.